Lofsan_springer_1000x667.png

”Jag älskar att springa i 28 graders värme och svettas”

Semester från träningen? Inte för Lovisa Sandström, mer känd som träningsprofilen Lofsan. "Jag är nog lite pervers. Största njutningen för mig är att få springa på en grusig sommarväg i 28 graders värme och svettas! Och så dyka ner i en sjö med kläderna på efteråt." Ta del av hennes bästa knep för att hålla formen under sommaren.

Lovisa ”Lofsan” Sandström gick från att vara kanotist och idrottslärare till att bli en av Sveriges mest kända träningsprofiler och idrottsentreprenörer. Sommartid betyder inte paus från träningen för henne. Hon tycker det är viktigt att hålla igång även om solen gassar och strandlivet lockar.

- Kontinuitet är den viktigaste framgångsfaktorn, oavsett vad man tränar. Man får rannsaka sig själv och fråga sig om man verkligen kommer att träna om man sparar det till kvällen när man vill dricka rosé? Det kanske är bättre att få det gjort direkt på morgonen. Om man inte tränar alls riskerar man att tappa allt man har byggt upp och vara i ännu sämre form än i januari, säger hon.

Pausa från svärmor med burpees

Lovisa Lofsan Sandström i solenOch så får man bestämma sig för att bli nöjd med den träning som blir av. Det kanske inte blir ett hårt pass på gymmet, utan ett joggingpass i lugn takt istället.

- Det finns många fördelar med att träna på semestern. Den som är irriterad på svärmor eller barnen får till exempel en chans att vara för sig själv och avreagera sig med ett gäng burpees istället!

Träna effektivt med ”transportträning”

Själv tränar Lovisa Sandström fler, men kortare och lugnare pass när det är sommar. Ofta blir det ett 20 minuters kroppsviktspass med 5-7 övningar. På så vis håller hon igång kroppen och får samtidigt mer tid och energi för att vara med familj och vänner. Ett bra tips är att ”transportträna”.

- Det gillar jag mycket. Då kan till exempel min man köra bil med barnen till stranden medan jag springer dit, på vägen hem gör vi tvärtom. Då utnyttjar vi stunder då vi ändå bara hade suttit på rumpan.

Mat och semester är ofta ett kapitel för sig. Grillaftnar, vinkvällar, glass i stora lass. När ledigheten är slut står många kvar med några extra semesterkilon runt midjan, lagom tills hösten närmar sig. Hur ska man tänka egentligen?

Unna dig – lagom mycket

Lovisa Sandström talar om balans. Unna dig – men lev inte som om livet vore en fest varje dag på semestern.

- Det blir så tungt att börja om på hösten då. Sommaren innebär ofta att rutinerna ruckas, vi kanske hoppar över lunchen och äter och dricker desto mer på kvällen istället. Det ska finnas utrymme för att unna sig, men det ändå bra att reflektera lite och man måste inte frossa i glass varje dag.

Motsatsen finns förstås också. Lofsan möter människor i sitt arbete som strävar efter perfektion i allt, inklusive jobb, inredning, mat och träning.

- De ska inte bara ha ett perfekt hem och prestera på jobbet, de ska äta närodlat, glutenfritt, ekologiskt, utan socker… Det blir för kravfyllt och man uppfinner fler hinder än nödvändigt i sin strävan att leva hälsosamt. Man måste inte ha full poäng på allt i livet, samtidigt. Då blir det stress och obalans.

Proteinbar bra mellanmål

Lovisa Sandström samarbetar med Swebar och uppskattar att varumärket fokuserar på prestationsinriktad träning – inte träning som i första hand ska leda till viktnedgång.

Swebar SnackbarFör att träningen ska bli en energiskjuts krävs att man samtidigt äter tillräckligt, menar hon.

- Det är viktigt att förbereda sig med ett mellanmål, exempelvis en proteinbar som ju passar bra även till återhämtningen. Jag samarbetar gärna med Swebar för jag gillar dessutom era proteinbars så himla mycket! Just nu är Snackbar Skumbanan min favorit.

Vi avslutar med 5 snabba frågor till Lofsan.

  1. Var tränar du helst, inomhus/utomhus? Utomhus!
  2. Vad är du bäst på, styrka/kondition? Styrka.
  3. Vad är härligast, tidig morgon/sovmorgon? Sovmorgon!
  4. Var badar du helst, hav/pool? Hellre ensam i havet än trängas i pool.
  5. Bästa återhämtningen, Swebar Skumbanan/banan? Swebar såklart, den är godast! 

Lovisa ”Lofsan” Sandström

Ålder: 33.

Familj: Maken Hans Renman och sönerna Sixten, 8, och Baxter, 7, samt bonussonen Tom.

Gör: Träningsentreprenör som äger och driver tre olika företag, föreläser, driver Träningspodden med Jessica Almenäs, skriver träningsböcker, föreläser och coachar.

Aktuell: Ger träningstips tillsammans med Swebar. Har nyligen sprungit Stockholm Marathon. Besöker i sommar Los Angeles för att spana in nya träningstrender.


Lofsans bästa träningstips för sommaren

  1. Ha en övergripande strategi så att det inte ”blir som det blir”. Bestäm till exempel hur många pass/vecka du ska träna.
  2. Bestäm vilket fokus du vill ha under sommarveckorna, beroende på var du befinner dig.
  3. Tränar du på gym eller utomhus? Passa exempelvis på att springa om det är lättillgängligt.
  4. Träna med redskap? Kolla upp om du kan ta med eller låna på plats. Du kanske kan träna ihop med släkt och semestergrannar?
  5. Träna gärna fler men kortare pass om du vill prioritera familj/partner/vänner.
  6. Tränar du hårdare än vanligt? ”Glöm inte käket! Swebar Snackbar med protein är min favoritbar just nu, gissa varför? Jo, på grund av skumbanansmaken. Mums!”

Så tränar du under fotbolls-VM

Planerar du att sitta i soffan och äta chips till fotbolls-VM? Varför inte passa på att träna lite? Gör gärna ett bingospel framför tv:n, tipsar Lofsan.

  1. Varje person som tittar på matchen väljer minst en händelse som kan ske i matchen, till exempel inkast, hörna eller frispark.

  2. Bestäm vad som ska utföras när det sker, exempelvis Inkast = 5 upphopp, Hörna = 10 armhävningar.

  3. Har ni klarat alla moment och fått bingo? Bra jobbat! Utdela belöning till er själva, exempelvis med Swebar Snackbars!